Välkommen till långdistanscykling a la randonné!

 

Randonnécykling kan gå till på många vis. Snabbt, ibland riktigt snabbt. Halvbråttom. Många cyklar snabbt men tar långa pauser när man stämplar och samtidigt äter eller fikar. Några som cyklar i måttligare fart tar väldigt korta pauser. Fler kombinationer finns.


 Vi som regelbundet cyklar randonné, eller brevetlopp (brevet är franska och uttalas "brevé") älskar att cykla för att resa. Genom nya och genom bekanta landskap. Vi har ofta ett lite extra djupt förhållande till våra cyklar också. Måttsydda stålramar är vanligare här än på Vätternrundan men vanligast är ändå kolfiberracers.

Många randonneurer cyklar Paris-Brest-Paris minst en gång i livet. Det är randonnéloppens moder och går vart fjärde år. 120 mil i västra Frankrike, ut till kusten genom Bretagne och tillbaka till Paris.
Under ett randonnélopp lägger alla upp sin cykeldag som de vill. Ofta bildas grupper som håller ihop efter lämplig fart. Ett traditionellt randonnélopp innebär att man ska följa en förutbestämd vägsträcka mellan stämpelpatserna.

 
Hur cyklar man då?


Först: du behöver inte vara med i en cykelklubb för att delta i Stockholm-Göteborg.


När man cyklar ett brevetlopp i en grupp där man kanske inte är tidigare bekant med någon, måste man vara beredd på att hela eller delar av gänget man nådde stämpeluppehållet med har olika ambitioner och olika rutiner vid stoppen. Det är bra om man kommunicerar med varandra om huruvida man ska äta eller göra ett kort stopp. Man bör t ex undvika att ha kanske onödiga och tidskrävande rutiner vid varje stopp om man inte vill bli akterseglad.
 

Om man inte kan hålla gruppens fart och vill vila en stund är det viktigt att man signalerar att man ligger kvar längst bak istället för att röra sig framåt i gruppen när byte av ledare skett.

Är det en tillfällig svacka eller går det helt enkelt för fort? Ska du cykla på egen hand istället? Det kan vara det bästa och det är rätt vanligt. Håll en hastighet som gör att du mår bra och kommer fram i bra skick.

 

- Bryter du loppet måste du meddela detta till arrangören snarast.

 

- ha inte med dig mer packning än du behöver. Hur mycket du behöver varierar framför allt med distans och väder och tar givetvis ett tag innan man har fått kläm på.

- varmt/kallt? Räkna med att frysa under nattcyk- lingen även om temperaturen ser ut att bli behaglig. Det är inte bra att ha för mycket kläder på sig när det är varmt, stanna och ta av ett lager.


- för att få med sig lättare packning för längre turer finns numera ett stort urval av smidiga och lätta förvaringslösningar. Här är produkterna från en av många tillverkare. Håll huvudet kallt, du behöver inte hänga cykeln full med väskor för att klara av en dag och en natt i Stockolm-Göteborg. I några svenska fysiska butiker kan man handla sådana väskor.
 

- Uppträd omtänksamt både mot dina medcyklister ch den övriga trafiken.

 

- Uppträd även omtänksamt mot naturen. Tomma förpackningar och slangar hör verkligen inte hemma i diket.

 

 

Att stämpla kortet 

 

- Se till att du får klockslaget och signaturen noterade på varje stämpelplats.

 

- Har stället ingen stämpel går det bra om personalen skriver t ex butikens namn.

 
- Står det FOTO på stämpelkortet så ska man ta en bild och skicka in den till arrangören enligt loppets instruktioner.


- finns ingen öppen butik etc när du kommer till stämpelorten så kan du ta en bild och skicka till arrangören. Detta inträffar lättast om man cyklar brevetlopp som är +40 mil och kommer fram sent på kvällen eller på natten men ändå håller sig inom den tillåtna tidsramen. 

- Du kan faktiskt få kortet ifyllt och signerat av vem som helst på stämplingsorten om det inte finns en obligatorisk plats för detta.